Reklama
  • Piątek, 9 grudnia 2016 (15:00)

    Chroń się przed infekcjami

Jeśli jesienią i zimą często się przeziębiasz, dbaj o siebie.

Reklama

Dopiero zaczyna się piękna złota jesień, a ty już masz katar i pokasłujesz. Jak zapobiegać zachorowaniom?

1 Odpowiedni strój. Unikaj wyziębienia i przegrzania. Ubieraj się na cebulkę, aby można było w razie nagłych zmian temperatur zdjąć lub włożyć dodatkowy sweter, bluzę, kurtkę nieprzepuszczającą wiatru i deszczu. Noś apaszkę, która chroni szyję. Na dworze owiń się cieplejszym szalem, który chroni przed wychłodzeniem. Podczas jesiennej słoty wkładaj nieprzemakalne obuwie, noś czapkę lub kaptur, który zapobiega zmoknięciu.

2 Nawilżanie. Dbaj o to, aby nos i gardło były dobrze nawilżone. Pij 1,5-2 l napojów. Jak najkrócej przebywaj w pomieszczeniach z klimatyzacją. Wysuszają ona śluzówkę, która filtruje wdychane powietrze z drobnoustrojów.

3 Zimno i ciepło. Spożywaj napoje wyłącznie w temperaturze pokojowej bez lodu. Nie pij i nie jedz ciepłych pokarmów i napojów tuż po zimnych i odwrotnie. Duża różnica temperatur między powietrzem a napojem czy jedzeniem sprzyja bowiem anginie. Podczas jedzenia lodów pamiętaj, by nie przepijać ich gorącym płynem. Unikaj także przeciągów.

4 Kąpiele. Dzień zacznij od szybkiego prysznica w temperaturze ciała, potem polej się chłodniejszą wodą. Potem przez 40 sekund gorącą i tyle czasu zimną. Zakończ zimną wodą. Zaczynaj polewanie od stóp i kieruj strumień ku górze, w kierunku serca.

A gdy lubisz pływać na kry- tym basenie, nie wchodź do wody spod gorącego prysznica, ale przedtem schłódź się letnią wodą. Nie idź od razu na dwór, gdy jesteś rozgrzana po kąpieli, ale odczekaj ok. 20 minut.

5 Ruszaj się. Dzięki temu pobudzisz krążenie krwi, a organizm się zahartuje i będzie odporniejszy na zmiany temperatury. Dlatego co- dziennie, bez względu na pogodę wyjdź na dwór przynajmniej na godzinę.

6 Naturalne sposoby. Pij herbatę z sokiem malinowym, napar z lipy z miodem. Pamiętaj o witaminie C obecnej np. w kiszonej kapuście, cebuli, cytrusach. Najlepszym zaś naturalnym antybiotykiem jest czosnek. Zjedz kanapkę z masłem i ząbkiem czosnku albo sosem czosnkowym.

7 Bez recepty. Możesz sięgnąć po gotowe preparaty z wyciągiem z czosnku. Albo robić sama syrop z cebuli. Pokrój ją, zasyp cukrem lub miodem i pij łyżkę dziennie. Przygotuj też nalewkę z czosnku, cebuli, cytryny, miodu zalanych spirytusem. Zażywaj łyżeczkę dziennie.

8 Tran. Pij łyżeczkę tranu codziennie albo przyjmuj go w kapsułkach. Zawiera on cenne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) omega-3, omega-6 i witaminy A, D, które zwiększają odporność. Zwykle zaleca się zażywanie 2 kapsułek tranu dziennie.

9 Cynk. Przyjmuj go, bo gdy go brakuje, łapiesz infekcje. Dużo jest go w wątróbce, pestkach dyni, wołowinie, fasoli, kaszy gryczanej, migdałach, ciemnej czekoladzie, groszku. Zapotrzebowanie to 6,8 mg na dzień. Aby je zaspokoić, zjedz 10 dag pestek lub 20 dag kaszy.

Relaks

Zobacz również

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.