Burak to pospolite warzywo, które przez lata traktowane było bardzo marginalnie. Obecnie jednak przeżywa swój renesans. Mają na to wpływ walory smakowe i zdrowotne tego warzywa. Przygotowuje się z niego już nie tylko tradycyjny barszcz z uszkami. Pieczone buraki podawane są w sałatkach i jako wegetariańskie carpaccio. Coraz większą popularność zyskuje również zakwas z buraków.

Zakwas z buraków - superfood w twojej kuchni

Buraki to prawdziwa bomba witaminowa i skarbnica składników mineralnych. Znajdziemy w nim między innymi: fosfor, magnez, wapń, żelazo. Betacyjany, barwniki odpowiedzialne za intensywny kolor warzywa, wykazują silne właściwości antyoksydacyjne i odtruwające. Spełniają uznaną rolę w profilaktyce chorób nowotworowych. Buraka można spożywać na surowo, gotowanego, pieczonego. Jeśli chcemy jednak maksymalnie wykorzystać jego siłę, lepiej postawić na przygotowany z niego zakwas. Dlaczego? W porównaniu do surowego warzywa, w sfermentowanym płynie, zawartość witamin z grupy B oraz C jest dwukrotnie wyższa. Proces kiszenia zwiększa też przyswajalność korzystnych dla naszego zdrowia składników. Jakie to daje efekty?

Dobroczynne właściwości

Mocne serce. Zakwas buraczany wpływa korzystnie na pracę układu krwionośnego. Obniża ciśnienie krwi oraz wartości złego cholesterolu, co zapobiega miażdżycy. Regularnie spożywany, poprawia morfologię, wzmaga produkcję krwinek czerwonych, dlatego polecany jest przy anemii. 

Budowanie odporności. W sezonie zwiększonej zachorowalności, duża zawartość witaminy C działa mocno antybakteryjnie. Kwas mlekowy, który powstaje podczas fermentacji buraków, naturalnie uzupełnia probiotyki. Zestawienie tych dwóch składników podnosi odporność całego organizmu.

Dolegliwości gastryczne. Ten czerwony, lekko kwaśny płyn, docenią osoby zmagające się ze zgagą, nadkwasotą czy innymi problemami żołądkowymi. Zakwas reguluje gospodarkę kwasowo - zasadową układu pokarmowego i zapobiega objawom wynikającym z choroby wrzodowej. Polecany jest również przy zaparciach.

Energia. Zakwas buraczany dodaje sił. Działa jak naturalny napój energetyzujący i niweluje uczucie ciągłego zmęczenia. Takie działanie wynika z lepszego transportu tlenu na poziomie komórkowym. Przyczynia się do tego wyższa wartość czerwonych krwinek powstała przez regularne picie zakwasu.

Siła kobiet. Płyn z buraków to bogate źródło kwasu foliowego, który ma ogromne znaczenie dla prawidłowego rozwoju poczętego dziecka. Każda przyszła mama powinna więc rozważyć, czy nie byłoby dobrze wprowadzić go do swojej diety. Zakwas łagodzi dolegliwości okresu menopauzy. Uspakaja system nerwowy i ułatwia zasypianie. Korzystnie wpływa też na włosy i skórę, usuwa bowiem wolne rodniki, które odpowiedzialne są za starzenie się ciała.

Jak przygotować zakwas?

Pokrojone i umieszczone w słoiku buraki, zalewamy przegotowaną, ostudzoną i posoloną wodą. Na kilo buraków potrzeba ok. 1,5 litra wody i 1,5 łyżeczki soli. Miksturę odstawiamy na 5 dni w temperaturze pokojowej. Codziennie mieszamy. Naczynie powinno być przykryte gazą lub lnianą ściereczką. Po tym czasie, zlewamy gotowy zakwas do ciemnych butelek i przechowujemy w lodówce. Najbardziej wartościowy jest spożywany na surowo. Dla złagodzenia smaku można go rozcieńczyć i dosłodzić miodem.

Właściwości prozdrowotne kwasu z buraków są nieocenione. To doskonały sposób na wzmocnienie całego organizmu. Warto przygotować swój własny fermentowany napój z buraków i na własnej skórze przekonać się o jego dobroczynnym działaniu.