Dreszcze, ból gardła i głowy, to pierwsze objawy przeziębienia. Wtedy najczęściej sięgamy po leki, np. Gripex hot max, Fervex lub Febrisan. Jeśli przeziębiamy się często, warto pomyśleć o wzmacnianiu odporności przez cały rok. Lepiej jest zapobiegać przeziębieniom niż je leczyć.


Od czego zacząć?


Trzeba pamiętać, że bakterie i wirusy są wszędzie: na klamkach, uchwytach w komunikacji miejskiej itp., dlatego ważne jest mycie rąk zawsze po przyjściu do domu. Poza tym nie zapomnijmy o wietrzeniu pomieszczeń, zwłaszcza jesienią i zimą. Pomieszczenia dogrzewane są dobrym środowiskiem dla bytowania bakterii i wirusów.


Zdrowie zaczyna się od jedzenia.


Warto wzbogacić dietę o naturalne antybiotyki, liderem wśród nich jest czosnek. Ma silne działanie bakteriobójcze dzięki zawartości pochodnych siarkowych takich jak allicyna. Czosnek nie tylko zapobiega przeziębieniom, ale również je zwalcza. Wykonuje się nalewki z czosnku, aby przyjmować je w ramach profilaktyki a mleko z czosnkiem na łagodzenie objawów przeziębienia i grypy.


Kolejnym produktem jest miód, który zawiera nadtlenek wodoru, lizozym oraz inhibinę oraz apidacynę. Potrafią one zwalczać bakterie gram-dodatnie, takiej jak gronkowce i paciorkowce. Miód poradzi sobie również z grzybami typu Candida.


Aby wzmocnić układ odpornościowy, warto jeść kiszonki np. kapustę kiszoną, ogórki kiszone lub zakwas buraczany. Kiszonki dbają o równowagę mikroflory bakteryjnej jelit poprzez zawartość kwasu mlekowego, powstałego w procesie fermentacji. Jest to ważne, ponieważ najwięcej komórek odpornościowych znajduje się właśnie w jelitach.


Warte polecenia są soki, najlepiej własnej roboty, szczególnie zdrowe są soki z malin, czarnego bzu oraz czarnej porzeczki. Sok z czarnego bzu zawiera m.in. witaminy A i C oraz wapń, potas, sód i żelazo, które wzmacniają organizm oraz wykazuje właściwości oczyszczające z toksyn i odtruwające.


Codziennie należy jeść świeże owoce i warzywa, mają one wiele cennych witamin. Jeśli nie mamy dostępu do świeżych owoców i warzyw, można sięgnąć po mrożonki.


Oprócz diety zadbaj o ruch i wypoczynek.


Zmęczony organizm jest bardziej narażony na infekcje, dlatego trzeba zadbać o około 8 godzin snu na dobę. Ruch wspomaga pracę układu odpornościowego, zatem mimo deszczu czy mrozu warto wyjść na spacer i pooddychać świeżym powietrzem. Śmiech to zdrowie? Rzeczywiście tak jest, pozytywne emocje wytwarzają endorfiny, które są naturalną substancją przeciwzapalną.